12 Yıllık Araştırma: Bu Beslenme Alışkanlığı Kemik Sağlığını Zayıflatıyor

12 Yıllık Araştırma: Beslenme ve Kemik Sağlığı iddiası ne anlatıyor? 12 Yıllık Araştırma kapsamında, Bütünleyici Sağlık Bu Diyet Modeli, mindbodygreen'deki 12 Yıllık Verilere Dayalı Sağlık Editörüne Göre Zayıf Kemiklerle Bağlantılıdır. B.A. derecesine sahiptir. Duke Üniversitesi'nden Küresel…

8
Paylaş
12 Yıllık Araştırma: Bu Beslenme Alışkanlığı Kemik Sağlığını Zayıflatıyor

12 Yıllık Araştırma: Beslenme ve Kemik Sağlığı iddiası ne anlatıyor?

12 Yıllık Araştırma kapsamında, Bütünleyici Sağlık Bu Diyet Modeli, mindbodygreen’deki 12 Yıllık Verilere Dayalı Sağlık Editörüne Göre Zayıf Kemiklerle Bağlantılıdır. B.A. derecesine sahiptir. Duke Üniversitesi’nden Küresel Sağlık ve Psikoloji alanında. Resim: Santi Nuñez / Stocksy 15 Ağustos 2026 Çoğumuz kemik sağlığını ancak belirli bir yaştan sonra düşünürüz. Belki rutin kontrollerde doktor kemik yoğunluğundan bahsettiğinde ortaya çıkar.

12 Yıllık Araştırma kapsamında, Ya da bir ebeveyn ya da büyükanne ve büyükbabanın bir kırığı olduğunda ve birdenbire osteoporoz konuşmanın bir parçası haline geldiğinde. O zamana kadar kemikler… görünmez gibi gelir. Hiçbir şey acı vermediği sürece, iyi durumda olduklarını varsaymak kolaydır. Ancak kemikler kendini sürekli yenileyen canlı bir dokudur. Vücudun diğer kısımları gibi bu süreç de büyük ölçüde her gün ne yediğimize bağlıdır.

12 Yıllık Araştırma kapsamında, Kalsiyum ve D vitamini genellikle ön plana çıkar. Ancak araştırmacılar giderek bulmacanın başka bir parçasına bakıyor: Modern beslenmenin genel kalitesi, özellikle de aşırı işlenmiş gıdaların artan hakimiyeti. Bu yiyecekler her yerdedir. Spor çantalarına atılan protein barları, yoldayken alınan aromalı yoğurtlar, kalp-sağlıklı olarak pazarlanan tahıllar, uzun bir iş gününün ardından dondurulmuş akşam yemekleri.

Tasarım ve teknik ayrıntılar

12 Yıllık Araştırma kapsamında, Kullanışlıdırlar, rafta dayanıklıdırlar ve sıklıkla sağlıklı seçimler olarak konumlandırılırlar. Ancak yeni araştırmalar1 bu aşırı işlenmiş gıdalardan daha fazlasını yemenin çoğu insanın nadiren düşündüğü bir şeyi sessizce yok edebileceğini öne sürüyor: Kemik gücü.

12 Yıllık Araştırma kapsamında, Ultra işlenmiş gıdalar ve kemik sağlığı The British Journal of Nutrition’da yayınlanan bir çalışma1, aşırı işlenmiş gıda alımının insanlarda kemik sağlığı ile ilişkili olup olmadığını incelemek üzere yola çıktı; bu, şu ana kadar kapsamlı bir şekilde araştırılmamıştır.

12 Yıllık Araştırma

Araştırmacılar, dünyanın en büyük uzun vadeli sağlık veritabanlarından biri olan Birleşik Krallık Biobank’a kayıtlı 163.855 yetişkinden elde edilen verileri analiz etti. Katılımcılar ortalama 12 yıl boyunca takip edildi ve bu da bilim insanlarına diyet kalıplarının zaman içinde kemik sonuçlarıyla nasıl ilişkili olabileceğini gözlemlemeleri için uzun bir pencere sağladı.

Bugünden bakınca ne kadar güvenilir?

Ultra işlenmiş gıda alımını tahmin etmek için katılımcılar, ultra işlenmiş olarak sınıflandırılan gıdaları ne sıklıkta tükettiklerini gösteren diyet anketlerini doldurdular. Bunlar, tipik olarak rafine edilmiş bileşenler, katkı maddeleri, koruyucular ve lezzet arttırıcılar ile yapılan endüstriyel olarak üretilmiş ürünlerdir. Daha da önemlisi, bu kategori fast food veya sodadan çok daha fazlasını içerir.

Yaygın olarak “sağlıklı” olarak algılanan birçok gıda, aşırı işlenmiş kategoriye girer: Kahvaltılık gevrekler Aromalı yoğurtlar Atıştırmalık barlar Hazır yulaf ezmesi Paketlenmiş fırınlanmış ürünler Dondurulmuş yemekler Araştırmacılar daha sonra iki önemli kemik sağlığı sonucunu incelediler.

İlk olarak kalça, omurga ve tüm vücut dahil olmak üzere vücudun çeşitli önemli bölgelerindeki kemik mineral yoğunluğunu (BMD) ölçtüler. BMD, kemiklerin ne kadar güçlü ve yoğun olduğunu yansıtır ve daha düşük seviyeler, daha yüksek kırık riskiyle bağlantılıdır. İkincisi, kırıkları takip ettiler Kalça kırıkları ve genel kırıklar da dahil olmak üzere hastane kayıtlarında kayıtlı.

Okuyucu için pratik anlamı

Daha fazla ultra işlenmiş gıda = daha zayıf kemikler Ortalama olarak, katılımcılar günde yaklaşık sekiz porsiyon ultra işlenmiş gıda yediklerini bildirdiler; bu sayı, tipik bir gün boyunca kaç tane paketlenmiş gıdanın ortaya çıktığını düşündüğünüzde hızla toplanır. Araştırmacılar alım seviyelerini karşılaştırdıklarında bir model ortaya çıktı.

En yüksek miktarda ultra işlenmiş gıda tüketen insanlar, aşağıdakiler de dahil olmak üzere iskeletin birkaç önemli bölgesinde daha düşük kemik mineral yoğunluğuna sahip olma eğilimindeydi: Femur boynu (kalçanın bir kısmı) Femur trokanteri (üst uyluk kemiği) Lomber omurga Genel vücut kemik yoğunluğu Pratik açıdan bu, kemiklerinin daha az yoğun ve potansiyel olarak daha kırılgan olduğu anlamına gelir.

Ultra işlenmiş gıdaların daha fazla tüketilmesi de daha fazla kırık riskiyle ilişkilendirildi. Günde her ilave 3,7 porsiyon için kalça kırığı riski %10,5 arttı. Bunu perspektife koymak gerekirse, 3,7 porsiyon aynı gün içinde dondurulmuş bir ana yemek, bir kurabiye ve bir soda gibi görünebilir.

İlişkinin 65 yaşın altındaki yetişkinlerde ve zayıf kişilerde en güçlü olduğu görüldü; bu da belirli popülasyonların etkilere karşı özellikle hassas olabileceğini düşündürüyor. Aşırı işlenmiş gıdalar neden kemik gücünü etkileyebilir? Çalışma, bulguların ardındaki biyolojik mekanizmaları doğrudan test etmedi ancak sonuçlar, beslenme ve kemik biyolojisi hakkında bildiklerimizle örtüşüyor.

iyi günler Yeniden yapılanma adı verilen bir süreçte sürekli olarak yıkılıp yeniden inşa ediliyorlar. Bunu etkili bir şekilde yapabilmek için vücudun kalsiyum, magnezyum, potasyum, protein ve K vitamini gibi düzenli bir besin kaynağına ihtiyacı vardır. Ultra işlenmiş gıdalar bol miktarda kalori sağlama eğilimindedir ancak bu kemik destekleyici besinlerin nispeten azını sağlar.

Aynı zamanda, aşırı işlenmiş gıdalardan oluşan diyetler genellikle sebze, baklagiller, süt ürünleri, kuruyemişler ve balık gibi kemiklerin doğal olarak ihtiyaç duyduğu yapı taşlarını sağlayan bütün gıdaları dışarıda bırakır. Ayrıca işin içinde ek faktörler de olabilir.

Ultra işlenmiş gıdalar genellikle sodyum, rafine karbonhidratlar ve metabolik sağlığı ve inflamasyonu etkileyebilecek katkı maddeleri bakımından daha yüksektir ve bu da zamanla kemik bakımını dolaylı olarak etkileyebilir. Birlikte ele alındığında bu kalıplar, uzun vadede kemik gücünü daha az destekleyen bir beslenme ortamı yaratabilir. Bu, günlük beslenme alışkanlıklarınız açısından ne anlama geliyor?

Bu çalışma, her paketlenmiş gıdayı hayatınızdan çıkarmanız gerektiği anlamına gelmiyor. Ancak araştırma yararlı bir bakış açısını güçlendiriyor: Diyetinizin genel dengesi önemlidir. Çoğu öğün ve atıştırmalıkta aşırı işlenmiş gıdalar hakimse, kemik sağlığı etkilenen pek çok alandan biri olabilir.

Bunun yerine, tam ve minimum düzeyde işlenmiş gıdalardan oluşan bir temele odaklanmak, kemiklerin güçlü kalması için gereken besin maddelerinin sağlanmasına yardımcı olabilir.

Bu şuna benzeyebilir: Yeşil yapraklı sebzeler veya sebzeler eklemek Çoğu öğünde Yoğurt, süt ürünleri veya zenginleştirilmiş alternatifler gibi kalsiyum açısından zengin yiyecekler dahil Yumurta, balık, yağsız tavuk ve sığır eti gibi yiyeceklerden gelen proteine ​​öncelik vermek Paketlenmiş atıştırmalıklardan daha sık fındık, tohum veya meyve atıştırmak Hazır yiyeceklerin hala bir yeri olabilir, ancak gerçek, besin açısından yoğun gıdalara odaklanan bir diyete ek olarak en iyi şekilde çalışırlar.

Çözüm Kemik sağlığı genellikle bir şeyler ters gidene kadar (kırık, azalan kemik yoğunluğu veya osteoporoz tanısı) gözden kaçar. Ve bugün yedikleriniz, kemiklerinizin yarın nasıl yeniden inşa edileceğini ve onarılacağını belirlemeye yardımcı olur.

Bu nedenle, aşırı işlenmiş gıdaları diyetinizden çıkarmaya odaklanmak yerine, tabağınızı yeşil yapraklı sebzeler, kaliteli protein, kalsiyum açısından zengin gıdalar ve mineral dolu bitkiler gibi kemik gücünü aktif olarak destekleyen gıdalarla doldurmak daha yararlı olabilir.

1 Kaynak https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/associations-of-ultraprocessed-food-intake-with-bone-mineral-density-and-fractures-in-the-uk-biobank/7CA7969F214AF653D5DDD3F5D35C2795

Ek okuma: MDN Web Docs

Editörün Notu

Kemik sağlığını korumak için dengeli ve çeşitli beslenme alışkanlıkları geliştirmek, uzun vadede kırık riskini azaltır ve yaşam kalitesini artırır. Beslenme düzeninizde kemik dostu besinlere öncelik vermeniz önemlidir.

Aslı Öztürk
Yazar

Gezi, Yaşam ve Sağlık Editörü

Gezi, yaşam ve sağlık editörü. Türkiye ve dünyadan rota önerileri, konaklama tavsiyeleri ve pratik seyahat ipuçlarının yanı sıra sağlık, güzellik, beslenme ve günlük yaşam alışkanlıkları üzerine yazıyor. 30’dan fazla ülke gezdi; gittiği yerleri ve yaşam deneyimlerini ilk elden, sade bir dille aktarmayı ilke ediniyor.

Tüm yazıları gör →